Tankenötter

Hejsan ni friska och glada. Förhoppningsvis. Igår var det en sjukdag, alltså inte en sjuk dag utan bara en sjukdag. Jag låg hemma och kollade på tvn och insåg att fy för fan, det finns verkligen inget kul alls att kolla på om dagarna. Fattar inte hur ni som hoppar av gymnasiet/skolan gör om dagarna., hur ni får tiden att gå. Det är till och med så att man nästan ligger hemma och längtar efter att få komma tillbaka.

Iallafall så var jag tillräckligt pigg för att dra mitt feta ass till skolan för att komma efter allt för mycket. Och då ganska snart inser man vänta det är ganska skönt att ändå ligga hemma och kolla prisonbreak boxar och käka glass, för att det är det enda man kan svälja för att halsmandlarna är så feta att man ser ut som en sån där ful ödla med skägg på kinderna. Men vi hade ingen datakunskap på morgonen iallafall, discuss på engelskan, föreläsning på naturkunskapen och kortaste mattetimman på hela veckan. En ganska lung dag, eller tycker vi har det ganska lugnt för över huvudtaget nu.

Men vad jag ville få sagt idag var nog att under vår föreläsning om våra miljöproblem, global uppvärmning, ect. Så fick iallafall jag mig en såndär (tänk er JD) tankeställare. Grabben i lila V-ringad tröja och de fulaste jeansen han hittat , stod vår föreläsare och berättade om oss västländers egoism. Fulaste klädstilen: ja, fetaste påverkan: också ja.
 Till exempel att vi rikemansländer använder oss av 80% av all världens resurser när  vi bara är 1/5 av hela världens befolkning. Det är som att vi är 20 stycken (1/5) verkligen 'du är vad du äter' råfeta grabbar och brudar som ska dela på en jättestor tårta. Och så kommer det 80 stycken (4/5 av världens msk) anorektiker som också ska få ta del av den här tårtan, men eftersom att de inte tillhör rikemansländerna, så får alla de personerna dela på 2 bitar, medan de feta redan mätta giriga, västlänningarna får 8 bitar, fastän de är mindre antal och inte lika behövande har de ändå tillgången till 'tårtan'.

Jag bara tänker hur allt verkligen är orättvist här i världen, men visst jag förstår att det inte kan vara rättvisst. Men hey, en sån klyfta ska det inte behöva vara. Till exempel så läggs det 8000 miljarder varje år på krig och ralaterande saker, ni kan ju bara tänka er vad de pengarna kunde gått till istället. Dagens tänkta tankar hade vi här ja. Lång tråkigt kanske, men ibland måste man få visa att man inte bara är hejochhå.
 Nu ska jag vara en duktig elev och plugga lite matte och ta hand om min lille Junior som blir attackerad av den brutale bamse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0